loading...
همه چیز از همه جا
mrx بازدید : 19 جمعه 25 دی 1394 نظرات (0)

نقش مسیحیان عرب در گسترش نفوذ فرهنگی غرب به دنیای عرب



قیمت: ۱۹۸۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 300    کد محصول :1486



 

 

موضوع  :

دانلود پایان نامه نقش مسیحیان عرب در گسترش نفوذ فرهنگی غرب به دنیای عرب

     فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

چکیده

در دوره معاصر جهان عرب بویژه مقطع زمانی سالهای ۱۸۰۰ تا ۱۹۵۰ میلادی یکی از واقعیتهای غیر قابل انکار، نقش ادبا و فرهنگ سازان مسیحی عرب در تولید، توزیع مفاهیم ومضامین و رواج برخی مکاتب ادبی و نیز انتقال فرهنگ غربی از این راهها به جهان عرب است. کاوش در سه سطح عرصه ها و زمینه های فرهنگی از جمله نهادهای فرهنگی، مجامع ادبی و نیز شناخت قالب ها و ساختارهای ادبی نشان می‌دهد: پدیده سلطه گرایی غرب نسبت به شرق و بویژه کشورهای عربی که اولین حوزه نفوذ و مداخله غرب به شرق بوده، واقعیتی انکار ناپذیر است چنانچه از چالشهای عمیقی بویژه در جریان جنگهای صلیبی میان کشورهای اروپایی و مسلمانان حوزه مدیترانه جریان داشته است. اما از آغاز دوره رنسانس و پس از انقلاب صنعتی این رویارویی به جای آنکه شکل دینی و ایدئولوژیک داشته باشد حیثیتی توسعه طلبانه و سلطه خواهانه داشته است از آن پس زوال امپراتوری عثمانی به عنوان بهترین ساختار سیاسی اجتماعی در میان جوامع اسلامی- عربی که در اثر دو عامل ضعف و سستی درونی ساختار این امپراتوری و اقتدار اروپاییان حاصل آمد، ما حصل سالهای طولانی مبارزه فرهنگی، نظامی و سیاسی دول استعمارگر بوده است

فهرست مطالب :

طرح تحقیق  ۱
مقدمه  ۷
بخش اول : ریشه ها و زمینه های تاریخی نفوذ فرهنگ غرب بر جوامع عربی  ۱۰
پیشگفتار  ۱۱
فصل اول : عوامل نهضت ادبی  ۱۵
پیشگامی مصر  ۱۶
وضع شام  ۱۸
۱- مدارس  ۲۴
۱-۱- لبنان  ۲۴
۱-۲- مصر  ۲۵
۱-۳- سایر بلاد عربی  ۲۵
۲-روزنامه  و مجلات  ۲۵
۲-۱-مصر  ۲۵
۲-۲- لبنان  ۲۶
۳-چاپ و چاپخانه  ۲۶
۴- کتابخانه  ۲۷
۵- انجمن های علمی و ادبی  ۲۷
۶- ارتباط و تماس مستقیم با غرب  ۲۷
۷- ترجمه داستان های غربی  ۳۲
۷-۱- سیر تحول داستان نویسی در مصر تا جنگ جهانی دوم  ۳۹
۷-۲- نقد و بررسی سیر تاریخی داستان نویسی در ادبیات نوین  ۵۳
۸- نمایشنامه  ۵۹
۹- سینما  ۶۰
فصل دوم : شرق شناسی  ۶۱
۱- مفهوم شرق شناسی  ۶۲
۱-۱- معنای لغوی استشراق  ۶۲
۱-۲- معنای اصلاحی استشراق ۶۳
۲- پدیده مشرق شناسی  ۶۴
۳- شرق شناسی  ۶۶
۴- شرق به عنوان «غیر» ۶۷
۵- نمونه های بارز صورت نمایشی شرق  ۶۹
۶- سیاست و شرق شناسی  ۷۰
۷- یونان گرایی و مسیحیت  به عنوان اجزای بنیادین میراث شرقی ها  ۷۰
۸- شرق شناسی وارونه  ۷۱
۹- بومی گرایی  ۷۲
نقد و نظر ۷۳

بخش دوم : مکاتب ادبی معاصر  ۷۷
فصل اول : مکاتب ادبی غرب  ۷۸
۱- سیر تحول تاریخی مکاتب ادبی غرب  ۷۹
۲- مکاتب ادبی مغرب زمین  ۸۳
۲-۱- کلاسیک  ۸۵
۲-۲- کلاسیک جدید  ۸۸
۲-۳- رومانتیسم  ۹۱
۲-۴- پارناسیسم  ۹۶
۲-۵- رئالیسم  ۱۰۰
۲-۶- رئالیسم سوسیالیستی  ۱۰۲
۲-۷- سوررئالیسم  ۱۰۲
۲-۸- سمبولیسم  ۱۰۳
۲-۹- اگزیستانسیالیسم  ۱۰۶
۲-۱۰- دادائیسم  ۱۱۰
فصل دوم شعرعربی و مکاتب ادبی غرب  ۱۱۲
۱- شعر عربی قدیم  ۱۱۳
۱-۱- مکتب «عمود الشعر» ۱۱۴
۱-۲- مکتب نوپردازان  ۱۱۵
۱-۳- مکاتب عربی قدیم  ۱۱۶
۱-۳-۱ – مکتب صنعت  ۱۱۶
۱-۳-۲- مکتب تصنیع  ۱۱۷
۱-۳-۳- مکتب تصنع  ۱۱۷
۲- شعر عربی معاصر ۱۱۸
۲-۱- کلاسیک نوین در شعر عربی معاصر  ۱۱۹
۲-۲- رومانتیسم در شعر عربی معاصر ۱۲۱
۲-۳- رئالیسم در شعر عربی معاصر ۱۲۵
۲-۴- سوررئالیسم در شعر عربی معاصر ۱۲۶
۲-۵- سمبولیسم در شعر عربی معاصر ۱۲۷
۲-۶- اگزیستانسیالیسم در شعر عربی معاصر ۱۳۲
۲-۷- پارناسیسم در شعر عربی معاصر ۱۳۴
۲-۸- دادائیسم  در شعر عربی معاصر ۱۳۵
فصل سوم : گرایش به تامل در ادبیات عرب  ۱۳۶
۱- ریشه های گرایش به تامل در دوره معاصر  ۱۳۷
۱-۱- احساس حقارت  ۱۳۷
۱-۲- بحران ها  ۱۳۹
۱-۳- تهاجم فرهنگی  ۱۴۱
۱-۴- حس نوگرایی  ۱۴۲
۱-۴-۱- نزاع قدیم و جدید  ۱۴۲
نقد و نظر  ۱۴۴
۱-۵- مهاجرتها ۱۴۴
۲- شعر تاملی و مکاتب ادبی غرب  ۱۴۷
نقد و نظر  ۱۴۹
۲-۱- آیا تامل به معنی قطع رابطه با مسایل بیرونی است ؟ ۱۵۰

بخش سوم : گرایش های نوین ادبیات عربی  ۱۵۲
فصل اول : گرایش های نوین شعر عربی معاصر  ۱۵۳
۱- گرایش های نوین موضوعی  ۱۵۵
۱-۱- حماسه  ۱۵۶
۱-۲- نمایشنامه منظوم  ۱۵۸
۱-۳- قصه  ۱۶۲
۱-۴- اسطوره  ۱۶۳
۲- تحولات موسیقی و ساختار شعر عربی  ۱۶۷
۲-۱- شعر منثور  ۱۶۸
۲-۲- شعر آزاد ۱۶۹
۲-۳- شعر مدور ۱۷۰
۲-۴- قصیده کلی  ۱۷۲
۲-۵- شعر درامی (نمایشی) ۱۷۳
فصل دوم :‌گرایش های نوین نثر عربی معاصر ۱۷۴
۱- قصه در ادب عربی معاصر  ۱۷۸
۲- سیره نویسی  ۱۸۰
۳- نمایشنامه نویسی  ۱۸۱

بخش چهارم : سیری در اندیشه مسیحی عرب  ۱۸۳
فصل اول: اندیشه ادبای مسیحی عرب  ۱۸۴
۱- ادبای مهجر ۱۸۵
۱-۱- جبران خلیل جبران  ۱۸۵
۱-۱-۱- اسلوب ادبی جبران  ۱۸۵
۱-۱-۲- شرق و غرب از نظر جبران  ۱۹۱
۱-۱-۳- واقع گرایی جبران  ۱۹۵
۱-۲- میخائیل و نعیمه  ۱۹۶
۱-۲-۱- اسلوب ادبی نعیمه  ۱۹۶
۱-۲-۲- عوامل موثر بر افکار نعیمه  ۱۹۸
۱-۲-۳- شرق و غرب از نظر نعیمه  ۲۰۱
۱-۳- ایلیا ابوماضی  ۲۰۴
۱-۳-۱- شرق و غرب  از نظر ابوماضی  ۲۰۴
۱-۴- دیانت و رجال مذهبی در ادب مهجر ۲۰۵
۱-۵- مقایسه باورهای دینی مهجر  ۲۰۷
۱-۶- زن در ادب مهجر  ۲۰۸
۱-۷- عرف و سنت تحمیلی ،‌ازدواج اجباری  ۲۰۸
۲-سایر ادبا  ۲۱۱
۲-۱- نجیب عازوری  ۲۱۱
۲-۲- شبلی شمیل  ۲۱۳
۲-۲-۱- شعر شمیل  در ستایش حضرت محمد (ص) و قرآن ۲۱۵
۲-۲-۲-سخن شبلی شمیل درباره امام علی بن ابی طالب (ع) ۲۱۶
۲-۳-نسیب عریضه و سبک شعری تازه  ۲۱۶
فصل دوم :‌تاثیر ادبای مسیحی عرب بر جهان عرب  ۲۱۷
۱- اندیشه ها و جنبش های نوین سیاسی – اجتماعی  ۲۱۸
۱-۱- راههای نفوذ فلسفه روشنگری فرانسه و اندیشه های انقلاب فرانسه
در خاور عربی  ۲۲۲
۱-۲- کوشش عملی ادبا  ۲۳۲
۱-۳- کشورهای عربی  ۲۳۵
۱-۴- انجمن های روشنگری فرهنگی در سوریه  ۲۳۷
۲- داستان  ۲۴۲
۲-۱- انگیزش منفی به دین وتمسخر مظاهر آن و طرح ارزش های ضد دینی  ۲۴۵
۲-۱-۱- خودکشی  ۲۵۰
۲-۱-۲- اعتراف  ۲۵۴
۲-۲- اهتمام به غریزه ممنوعه جنسی و توصیف صحنه های تحریک آمیز ۲۵۵
۲-۳- استعمال گویش محلی و تضعیف زبان فصیح عربی  ۲۶۶
۲-۴- واقع گرایی در داستان  ۲۶۸
۳- تاریخ  ۲۸۰
نقدو نظر  ۲۸۰
۴- زبان شناسی  ۲۸۳
فصل سوم : اندیشه ادیب مسلمان  ۲۸۶
۱- طه حسین  ۲۸۸
۱-۱- آثار ادبی طه حسین  ۲۸۸
نقد و نظر  ۲۹۹
چکیده  ۳۰۱
خلاصه البحث  ۳۰۳
منابع  ۳۰۵



جهت دانلود اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 30878
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 79
  • آی پی دیروز : 247
  • بازدید امروز : 378
  • باردید دیروز : 551
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 929
  • بازدید ماه : 4,849
  • بازدید سال : 81,643
  • بازدید کلی : 2,211,856