معنای سوم اشراق را می توان به عنوان حکمت مشرقیین لحاظ کرد و معنای آن این است که فرزانگان ایران باستان، نه تنها به واسطه موقعیت بلکه به سبب معرفت خود، مشرقی بودند، یعنی این معرفت، مبتنی بر کشف و مشاهده بود.
«گفته اند حکمت اشراقی حکمتی است که مبتنی بر تابش واشراق است، حکمتی است غیر رسمی در برابر حکمت رسمی، حکمت اهل خطاب است در برابر حمت اهل بحث، حکمت ایمانی در برابر حکمت یونانی.» [1]
1 شیخ شهید یحیی سهروردی، حکمه الاشراق، ترجمه و شرح از دکتر سیدجعفر سادی، تهران، انتشارات تهران، ص هشت، س 25.
فهرست مطالب:
مقدمه
مستفاد از عبارت فلسفه اشراق
معرفی اجمالی چهره های شاخص در فلسفة اشراق
افلاطون
از عبارات فوق معلوم می شود که شهرزوری معتقد است
فلوطین
شیخ اشراق
اثبات توحید در فلسفة شیخ اشراق
مستفاد از عبارت فوق اینکه
شیخ در کتاب حکمه الاشراق گوید
برای مقصود فوق ابتدا باید قاعدة امکان اشرف را بشناسیم
مستفاد از عبارت شیخ موارد ذیل است
مدعای شیخ این است که نورالانوار واحد است
مدعای شیخ این است که
جهت دانلود اینجا کلیک کنید