معنی دیگر این است که منظور از فلسفه یا حکمت اشراق، نظریه ای است که بر حضور فیلسوف و بر ظهور بامدادی انوار معقول و فیضان آن انوار به نفوس در حال تجرّد آنها از ابدان مبتنی است .
معنای سوم اشراق را می توان به عنوان حکمت مشرقیین لحاظ کرد و معنای آن این است که فرزانگان ایران باستان ، نه تنها به واسطه موقعیت بلکه به سبب معرفت خود، مشرقی بودند ، یعنی این معرفت ، مبتنی بر کشف و مشاهده بود .
« گفته اند حکمت اشراقی حکمتی است که مبتنی بر تابش واشراق است ، حکمتی است غیر رسمی در برابر حکمت رسمی، حکمت اهل خطاب است در برابر حمت اهل بحث، حکمت ایمانی در برابر حکمت یونانی.»[1]
م
جهت دانلود اینجا کلیک کنید